Włącz lektora.
Wyłącz lektora.

Uchwała: 40/V/2007, z dnia: 09 marca 2007 r.

Wyświetl stronę główną » uchwały V sesji Rady Gminy Kroczyce » Uchwały » UCHWAŁY KADENCJA 2006-2010 » Uchwała: 40/V/2007, z dnia: 09 marca 2007 r.

Uchwała numer: 40/V/2007.

Z dnia: 09 marca 2007 r..

W sprawie: w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Kroczyce z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2007.

Uchwała Nr 40/V/2007
Rady Gminy Kroczyce
z dnia 09 marca 2007 r.

 

w sprawie przyjęcia rocznego programu współpracy Gminy Kroczyce

z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami


prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2007

 

    Na podstawie art. 18 ust. 2 pkt. 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) i art. 5 ust. 3 ustawy z dnia    24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.)

 

Rada Gminy Kroczyce
- u c h w a l a -

 

§ 1.
Przyjąć roczny program współpracy Gminy Kroczyce z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na rok 2007, który stanowi załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2.

Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy Kroczyce.

§ 3

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.



Załącznik Nr 1 do Uchwały
Rady Gminy Kroczyce
Nr 40/V/2007
z dnia 09 marca 2007 r.                      
                                                                                                                      

PROGRAM WSPÓŁPRACY
GMINY KROCZYCE
Z ORGANIZACJAMI POZARZĄDOWYMI
ORAZ INNYMI PODMIOTAMI PROWADZĄCYMI
DZIAŁALNOŚĆ POŻYTKU PUBLICZNEGO
NA ROK 2007


           

    Program współpracy Gminy Kroczyce z organizacjami pozarządowymi i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego, zwany dalej Programem, stanowi element polityki społeczno-finansowej gminy.


Ilekroć w Programie współpracy Gminy Kroczyce z organizacjami pozarządowymi  i podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego jest mowa o:

1.    działalności pożytku publicznego - należy rozumieć przez to działalność społecznie użyteczną, prowadzoną przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r.o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. Nr 96, poz. 873 z późn. zm.),
2.    organizacjach pozarządowych - należy rozumieć przez to nie będące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych i nie działające w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia,
3.    organizacjach pożytku publicznego - należy przez to rozumieć  organizacje pozarządowe oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia
i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego oraz stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego, które spełniają wymagania określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
4.    dotacji - należy rozumieć przez to dotację w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z 2005r. z późn. zm.),
5.    środkach publicznych - należy rozumieć przez to środki publiczne, o których mowa w ustawie o finansach publicznych, przeznaczone na wydatki publiczne w rozumieniu tej ustawy,
6.    celach priorytetowych - należy  przez to rozumieć wybrane zadania z zakresu zadań własnych gminy, określone corocznie w Programie współpracy, celem zlecenia po przeprowadzeniu konkursu - do realizacji organizacjom pozarządowym i podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego,
7.    konkursie - należy przez to rozumieć otwarty konkurs ofert  na realizację zadań gminy w 2007r.

Program ma służyć rozwojowi demokracji lokalnej, pogłębieniu podmiotowości obywateli i konsekwentnemu uspołecznianiu życia zbiorowego.
Został opracowany w celu sprecyzowania zakresu współdziałania i określania jego reguł.

Niniejszy program stanowi wzajemny obszar partnerski dla wszystkich organizacji pozarządowych i innych podmiotów prowadzących działalność pożytku publicznego, wyrażających wolę współpracy w działaniach na rzecz naszej Gminy i jej mieszkańców.


I.    PODSTAWOWE PRZESŁANKI WSPÓŁPRACY

Rozległość i zakres działań, w jakie angażują się organizacje pozarządowe, społeczny charakter tych działań oraz wzrastający poziom realizowanych usług powodują, że organizacje te są  cennym partnerem dla jednostek samorządu terytorialnego. Rozszerzają bowiem możliwości wyboru sposobu zaspokajania potrzeb społecznych, co pozwala na sięganie do oferty tańszej i efektywniejszej.

 

Dla ich bieżącej pracy istotne znaczenie ma zarówno wymiana doświadczeń między organizacjami, jak i współpraca sektora pozarządowego z sektorem publicznym, w szczególności z organami samorządu terytorialnego.

 

Jednym z ważniejszych zadań samorządu jest rozwój gminy oraz poprawa warunków życia jej mieszkańców. Prowadzenie aktywnej polityki w zakresie współpracy z organizacjami pozarządowymi jest jednym z elementów efektywnego zarządzania gminą.U podłoża programu współpracy z organizacjami pozarządowymi jest przekonanie władz gminy o korzyściach z niego płynących:


1.Umacnianie w świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za swoją wspólnotę lokalną.
2.Uzupełnianie działań jednostek samorządowych w zakresie, w jakim nie są one w stanie realizować tych zadań przez własne struktury.
3.Odciążenie sektora publicznego w realizacji niektórych zadań,
4.Bardziej efektywne zarządzanie finansami samorządu.
5.Prowadzenie nowatorskich i bardziej efektywnych działań na rzecz mieszkańców naszej gminy.
6.Zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów.

Wprowadzając niniejszy program współpracy, a co za tym idzie jednoznaczne, czytelne zasady i procedury, mamy nadzieję na kompleksową współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz podmiotami prowadzącymi działalność pożytku publicznego na zasadzie partnerstwa jak również wyrażamy intencję realizacji swoich zadań ustawowych, w zakresach gdzie jest to możliwe, w ścisłym współdziałaniu z nimi.

 

    Gmina może zlecić realizację zadań publicznych w dwóch formach: powierzenie wykonywania zadań wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji lub wspieranie takich zadań wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji. Procedura prowadząca do wyłonienia partnera, w obu przypadkach, ma formę otwartego, powszechnie dostępnego konkursu i charakter przedmiotowy, a nie podmiotowy. Oznacza to, że przedmiotem konkursu są zadania, a nie instytucje.

 

    Z uwagi na ustawowy wymóg rzetelnego gospodarowania środkami publicznymi, w procedurze kwalifikacyjnej są wymagane informacje potwierdzające kompetencje i wiarygodność organizacji pozarządowych i innych podmiotów ubiegających się o realizację zadania.
Gmina Kroczyce zastrzega sobie także prawo przeprowadzania kontroli prawidłowości realizacji projektów, także podczas ich trwania i przewiduje sankcje dla organizacji nie wywiązujących się z przyjętych dobrowolnie zadań.
Współpraca określona w niniejszym programie ma służyć stworzeniu wspólnego punktu widzenia na zagadnienia rozwoju Gminy Kroczyce, na włączenie w proces rozwoju lokalnego jak największej liczby podmiotów życia społeczno-gospodarczego, kooperację oraz umocnienie i poszerzenie istniejącej strefy współdziałania.


II.    ZASADY PROGRAMU

    Program współpracy opiera się na sześciu podstawowych zasadach współpracy:

 

1.    zasada pomocniczości - samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym, w niezbędnym zakresie, uzasadnionym potrzebami wspólnoty samorządowej, a organizacje zapewniają ich wykonanie w sposób ekonomiczny, profesjonalny i terminowy,

 

2.    zasada suwerenności stron -  władze samorządowe i organizacje nie narzucają sobie nawzajem zadań, szanując swoją autonomię, mogą natomiast zgłaszać wzajemne propozycje i deklaracje, gotowość wysłuchania propozycji drugiej strony,

 

3.    zasada partnerstwa - współpraca pomiędzy władzami samorządowymi a organizacjami pozarządowymi oparta jest na obopólnych korzyściach, woli i chęci wzajemnych działań, współdziałaniu na rzecz rozwiązywania lokalnych problemów, m.in.: uczestnictwie organizacji w rozeznawaniu i definiowaniu problemów mieszkańców gminy, sugerowaniu zakresu współpracy, proponowaniu standardów usług świadczonych przez organizacje,

 

4.    zasada efektywności - samorząd udziela pomocy organizacjom pozarządowym w celu prowadzenia nowatorskich i bardziej efektywnych działań, działań gminy również w zakresie nie obejmowanym przez struktury gminne. Gmina przy zlecaniu organizacjom pozarządowym zadań publicznych, dokonuje wyboru najefektywniejszego sposobu wykorzystania środków publicznych. Wspólnie dążą do osiągnięcia możliwie najlepszych efektów w zakresie realizacji zadań publicznych w szczególności:


-    w sposób celowy i oszczędny, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów,
-    w sposób umożliwiający terminową realizację zadań,

5.    zasada uczciwej konkurencji - zarówno władze samorządowe, jak i organizacje, w trakcie udzielania dotacji oraz wydatkowania przyznanych środków publicznych działają zgodnie z prawem i dobrymi obyczajami, nie naruszając dobra wzajemnych działań,

6.    zasada jawności -  procedury postępowania przy realizacji zadań

publicznych przez organizacje pozarządowe, sposób udzielania oraz wykonania zadania są jawne. Dotyczy to w szczególności udostępniania organizacjom przez gminę informacji o celach, kosztach i efektach współpracy, a także środkach finansowych zaplanowanych w budżecie gminy na współpracę z organizacjami pozarządowymi oraz kryteriach oceny projektów. Zasada obliguje również organizacje do udostępniania gminie danych dotyczących struktury organizacyjnej, sposobu funkcjonowania, prowadzenia przez nie działalności statutowej oraz sytuacji finansowej.


III.    PODMIOTY MAJĄCE MOŻLIWOŚĆ UBIEGANIA SIĘ  O PROWADZENIE DZIAŁALNOŚCI POŻYTKU PUBLICZNEGO
 
Władze samorządowe są otwarte na współpracę merytoryczną z wszelkimi inicjatywami obywatelskimi.
1. Podmiotami programu współpracy są:

a)    organizacje pozarządowe - nie będące jednostkami sektora finansów publicznych w rozumieniu przepisów o finansach publicznych, i nie działające  w celu osiągnięcia zysku, osoby prawne lub jednostki nie posiadające osobowości prawnej utworzone na podstawie  przepisów ustaw, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4 art. 3 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie

 

b)    osoby prawne i jednostki organizacyjne działające na podstawie przepisów o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej, o stosunku Państwa do innych kościołów i związków wyznaniowych oraz o gwarancjach wolności sumienia i wyznania, jeżeli ich cele statutowe obejmują prowadzenie działalności pożytku publicznego,


c)    stowarzyszenia jednostek samorządu terytorialnego.

2. Ponadto organizacje i podmioty ubiegające się o realizację zadań publicznych muszą:
a)    ponosić bezpośrednią odpowiedzialność za przygotowanie i wdrażanie projektu.

IV.    PRZEDMIOT WSPÓŁPRACY

Przedmiot współpracy stanowi zadanie własne Gminy Kroczyce, polegające na organizowaniu imprez sportowo-rekreacyjnych oraz zajęć w klubach sportowych dla dorosłych i młodzieży,  przy spełnionych następujących warunkach:

     - realizacja planowanego przedsięwzięcia przyniesie korzyść mieszkańcom naszej gminy,
     - obie strony wyrażają wolę współpracy,
     - przedsięwzięcie spełnia warunek bezstronności politycznej.

1.    Do obszarów obejmujących przedsięwzięcia organizacyjne i przewidywane priorytetowo zadania publiczne, które mogą  być powierzone organizacjom pozarządowym i innym podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego w ustawowym trybie w roku 2007, zaliczamy:


-    obszar kultury fizycznej, turystyki i rekreacji:

1.1.    Organizacja przedsięwzięć i programów w zakresie usportowienia dzieci i młodzieży i dorosłych poprzez prowadzenie zajęć w różnych dyscyplinach sportu, mających na celu przygotowanie zawodników klubów sportowych do rywalizacji w związkach sportowych,
1.2.    Organizacja imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych dla mieszkańców gminy.
1.3.    Organizacja integracyjnych imprez sportowych, rekreacyjnych i turystycznych oraz zajęć szkoleniowych dla dzieci, młodzieży i  osób niepełnosprawnych.


V.    ORGANY WŁAŚCIWE I ZAKRES PRZYZNANYCH IM KOMPETENCJI W RAMACH USTALONEJ WSPÓŁPRACY.

Za przebieg programu współpracy zgodnie z jego założeniami, ze strony  samorządu, odpowiadają:

 

1.    Rada Gminy i jej komisje - w zakresie wytyczania polityki społecznej i finansowej gminy, nawiązywania merytorycznej współpracy z organizacjami,
2.    Wójt Gminy - w zakresie realizacji tej polityki, dysponowania środkami w ramach budżetu, wspierania organizacyjnego i merytorycznego organizacji,
3.    Komisja konkursowa - powołana w celu przeprowadzenia konkursu na  realizację zadań gminy w 2007r. Skład komisji oraz zasady ich działania zostaną określone przez Wójta Gminy Kroczyce.
4.    Pracownicy merytoryczni Urzędu Gminy - w zakresie bieżącej współpracy z organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, jednostkami organizacyjnymi podległymi organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowanymi.
5.    Biuro Rady Gminy - w zakresie kontaktów pomiędzy organizacjami, a poszczególnymi komisjami stałymi Rady Gminy,


VI.    PODSTAWOWE FORMY WSPÓŁPRACY

1.    Do podstawowych form współpracy organizacji pozarządowych i innych podmiotów, jednostek organizacyjnych podległych organom administracji publicznej lub przez nie nadzorowanych z jednostką samorządu terytorialnego zaliczamy:

 

1.1.    Finansowy udział gminy w realizowanych przez organizacje zadaniach  (w formach określonych w ustawie o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie),
1.2.    Wzajemna wymiana informacji o kierunkach działalności i dążenie do wypracowania wspólnych płaszczyzn aktywności - głównie konsultacje z referatami urzędu, które współpracują z organizacjami, zgodnie ze swoimi merytorycznymi właściwościami,
1.3.    Współdziałanie w zakresie tworzenia strategii rozwoju i zarządzania społecznościami lokalnymi,
1.4.    Wspólna działalność szkoleniowa na rzecz podniesienia sprawności sektora pozarządowego - w zależności od potrzeb organizacji,
1.5.    Pomoc w promowaniu działalności organizacji pozarządowych - poprzez pomoc w zamieszczaniu informacji i ogłoszeń dot. ich bieżącej działalności na stronie internetowej,

1.6.    Współpraca w pozyskiwaniu środków z innych źródeł,

1.7.    Współdziałanie w nawiązywaniu kontaktów międzynarodowych,
1.8.    Zachęcanie przedsiębiorców prywatnych do sponsorowania najlepszych projektów organizacji pozarządowych,

 

2.    Organizacje, którym do wykonywania działalności statutowej niezbędny jest lokal i takiego nie posiadają, mogą ubiegać się o udostępnienie obiektu lub lokalu do użytkowania na zasadach określonych przez Wójta Gminy. Lokale mogą być udostępnione z przeznaczeniem na działalność programową, nie ma możliwości użytkowania ich na działalność gospodarczą.

VII.    PROCEDURA ZLECANIA ZADAŃ.

1.    Zlecanie realizacji zadań publicznych, jako zadań zleconych w rozumieniu ustawy o finansach publicznych - może mieć formy:
a)    powierzania wykonywania zadań publicznych, wraz z udzieleniem dotacji na finansowanie ich realizacji, lub
b)    wspierania takich zadań, wraz z udzieleniem dotacji na dofinansowanie ich realizacji.

 

2.    Wysokość środków przeznaczonych na realizację zadań gminy przez podmioty spoza sektora finansów publicznych została określona w uchwale budżetowej na 2007 rok.

 

3.    Powierzanie wykonywania i wspierania realizacji zadań z zakresu ujętego w pkt. IV niniejszego Programu, odbywa się w trybie otwartego konkursu ofert lub w innym trybie, jeżeli dane zadanie można zrealizować efektywniej w inny sposób określony w przepisach ustaw, w szczególności poprzez zakup usług na zasadach i w trybie określonych w przepisach - Prawo zamówień publicznych, przy porównywalności metod kalkulacji kosztów oraz porównywalności opodatkowania.

 

4.    Wójt Gminy ogłosi otwarty konkurs ofert na realizację zadania gminy na 2007r. Tryb przyznawania dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli i oceny wykonania zadań zleconych do realizacji organizacjom pozarządowym oraz podmiotom prowadzącym działalność pożytku publicznego określa ustawa o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

 

5.    Wzory dokumentów związanych z realizacją Programu określa Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 27 grudnia 2005 r. w sprawie wzoru oferty realizacji zadania publicznego, ramowego wzoru umowy o wykonanie zadania publicznego i wzoru sprawozdania z wykonania tego zadania (Dz. U. Nr 264, poz. 2207).


 

Informacje

Rejestr zmian

2012-08-29

Edycja artykułu - Zbigniew Welon

2007-05-16

Dodanie artykułu - Zbigniew Welon

Filtrowanie bieżącej kategorii

Archiwum:

Redaktorzy odpowiedzialni za ten dział:

Oficjalna strona www

 

Urząd Gminy Kroczyce
ul. Batal. Chłopskich 29
42-425 Kroczyce


tel. 34/ 3152150 do 5
fax 34/ 3152150 do 5
e-mail kroczyce@kroczyce.pl

 

 

Elektroniczna Skrzynka Podawcza
https://gwkroczyce.peup.pl/

EPUAP: /deo341w0ix/skrytkaesp

 

 

Aktualny nr konta bankowego
BS Szczekociny Filia Kroczyce
nr 96 8277 0002 0030 0000 4269 0001
 

 

 

 

 

Elektroniczna Platforma Usług Administracji Publicznej Strona Dziennika Ustaw Monitor Polski Oficjalna strona Biuletynu Informacji Publicznej

Szukaj w BIP

Twoja przeglądarka internetowa, bądź system operacyjny, nie wspierają lektora w polskiej wersji językowej.

Pokaż/ukryj informację o istniejących skrótach klawiszowych

Skróty klawiszowe: