Uchwała Nr 248/XXX/2006
Rady Gminy Kroczyce
z dnia 28 kwietnia 2006 r.
w sprawie uwzględnienia w całości skargi Wojewody Śląskiego z dnia
10.04.2006 r. na uchwałę Nr 233/XXIX/2006 Rady Gminy Kroczyce z dnia 22
lutego 2006 r. w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania
nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż
3 lata
Na podstawie art. 55 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270)
Rada Gminy Kroczyce
- u c h w a l a -
§ 1.
Uwzględnić w całości skargę Wojewody Śląskiego z dnia 10.04.2006 r. Nr PN-N-0914/18/S/06 na uchwałę Rady Gminy Kroczyce Nr233/XXIX/2006 z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata.
§ 2.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
u z a s a d n i e n i e
W dniu 12.04.2006 r. wpłynęła do Rady Gminy Kroczyce skarga Wojewody Śląskiego na uchwałę Nr 233/XXIX/2006 Rady Gminy Kroczyce z dnia 22 lutego 2006 r. w sprawie zasad nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania na okres dłuższy niż 3 lata, w części określonej w § 7 ust. 4, § 10, § 11, § 12, § 13 ust. 2, § 15, § 16 ust. 2, § 19 ust. 1, § 20 ust. 1 i 3, § 21 ust. 7, § 22 i § 23 uchwały.
Należy przyznać, że § 7 ust. 4 uchwały wprowadzając zapis "lub prowadzi na niej działalność zarobkową" (tiret czwarte) stanowi niedopuszczalną modyfikację ustawy, a zarówno § 7 ust. 4 jak i § 20 ust. 3 stanowią ponadto powtórzenie regulacji ustawowej zawartej w art. 68 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Sprzeczne z prawem jest również określenie w § 20 ust. 1 uchwały wysokości bonifikaty w konkretnych kwotach. Rada jest uprawniona do wyrażenia zgody na uchwalenie bonifikaty, a stosowanie bonifikaty należy zgodnie z art. 68 ust. 1 ustawy do właściwego organu określonego w art. 4 pkt. 9 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Zarówno § 10 i § 11 uchwały naruszają kompetencje Wójta Gminy, ponieważ Rada Gminy nie ma kompetencji do ustalania pierwszej opłaty i opłat rocznych z tytułu użytkowania wieczystego, które zgodnie z art. 73 ust. 5 i art. 62 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami ustala się w umowie. To samo dotyczy § 13 ust. 2 uchwały.
Określenie w § 12 uchwały zasad oddawania nieruchomości gminnych w trwały zarząd wykracza poza delegację ustawową z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "a" ustawy o samorządzie gminnym.
W § 15 uregulowano kwestie użyczenia na okres nie przekraczający 3 lat, zasady gospodarowania dotyczą okresu powyżej 3 lat, a zapisy § 16 ust. 2 uchwały ustanawiają opłatę za służebność drogową wykraczającą poza kompetencje Rady Gminy, która nie jest uprawniona do ustalania opłat czy też cen. Zarówno § 19 i § 21 ust. 7 uchwały ograniczają uprawnienia organu wykonawczego wynikające z art. 70 ust. 2 w związku z art. 25 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami.
Również wynikające z art. 18 ust. 2 pkt. 9 lit. "c" upoważnienie dla Rady Gminy nie obejmuje upoważnienia do rozstrzygania o podmiocie zobowiązanym do ponoszenia kosztów, o których mowa w § 22 i § 23 uchwały.
Mając powyższe na uwadze Rada Gminy Kroczyce uwzględnia w całości skargę Wojewody Śląskiego.